Lunch med TOL - Affärslogik / by Carin Carlsdotter Denell

MirjamAdler.jpeg

Affärslogik erbjuder projekt- och förändringsledning för företag som är under utveckling och i förändring. Sedan starten 1993 har de bidragit till att många företag ökat trivseln på arbetsplatsen och därmed skapat förutsättningar för bättre affärer. Jag träffade en av konsulterna, Mirjam Adler, för ett intressant samtal om Affärslogiks arbetssätt.

Vad är trivsel? Vad ser du när du kommer in på ett företag?

-Första intrycket är väldigt viktigt, säger Mirjam Adler. På Tessin är hälsa en väldigt viktig del samt att de har nolltolerans mot socker på kontoret. Överallt står burkar med nötter, frukt och smoothies erbjuds alla besökare. Naturmaterial i inredningen förstärker bilden av ett hälsosamt företag.

-Trivsel generellt handlar mycket om respekt till varandra, fortsätter Mirjam. I vissa projekt hjälper jag till med trivselregler för arbetsplatsen.

Vad efterfrågar kunden just nu?

- Våra kunder letar efter lokaler med karaktär som kan förstärka deras varumärke och bidra till bra arbetsförutsättningar, säger Mirjam. När kunderna ibland frågar mig om trender hänvisar jag till deras behov och önskemål.

I Tessins lokal får kunden en Wow känsla, läget är bättre och på fasaden mot Norra Bantorget finns en stor skylt.

Mirjam berättar om ett företag som skulle flytta till nya lokaler. Personalen hade en referensgrupp som skötte flytten och VD var ej involverad. När VD:n kom till de nya lokalerna så hade han inte förstått att han skulle sitta i öppet landskap och efter 40 minuter ringde kunden för att få det ombyggt.

Så går det till att hitta den perfekta lokalen

Mirjam letar efter lämpliga lokaler, åker själv runt och tittar efter vilka förutsättningar som finns och om det går att ändra i dem för att bättre passa kundens behov. Hon väljer ut ett par lokaler som hon anser passa kundens behov bäst och presenterar för kunden. Därefter åker de gemensamt ut och tittar på lokalerna, ser om lokalerna passar och vilka specifika krav som framkommer.

Vi pratar lite om aktivitetsbaserade kontor. Är det en trend som är passé?

- När vi hjälper kunder att planera sina kontor utgår vi alltid ifrån den verksamhet som kunden har eller vill ha, berättar Mirjam. Alla människor på en arbetsplats är olika och har olika behov. Man kan tillgodose nästan allas behov och ändå skapa en flexibel och dynamisk arbetsplats.

- På aktivitetsbaserade arbetsplatser måste man göra ett aktivt val av plats vilket kan ta lite längre tid än om man vet vart man ska varje dag, säger Mirjam. Det kan vara en fördel om säljteamet sitter klustrade men inte har en egen arbetsplats.

Ekonomiavdelningen är oftast mera på plats på kontoret, vilket kan förenklas med en egen arbetsplats. IT-avdelningen vill nästan alltid sitta på samma plats medan marknadsavdelningen generellt är mer flexibel och gärna byter plats.

Jag frågar Mirjam hur hon håller sig uppdaterad för kundernas behov?

- Vi besöker mässor, besöker olika leverantörer och går på föreläsningar.

Mirjam utbildade sig till wedding planner när hon kom på att hon faktiskt tyckte att projektledning var roligt. Hennes pappa hade försökt att få med henne i familjeföretaget ett tag och efter utbildningen tackade hon ja. Idag arbetar hon tillsammans med sin pappa Abbe Adler, som grundade bolaget 1993, och vissa uppdrag har de tillsammans. Det är en fördel att kunna stödja varandra och vara mindre sårbara i de större projekten.

Mirjam nämner gärna kontor som Mekonomen, Offerta och PTK:s fackförbund som lyckade projekt.

- En rolig kund att arbeta med var Informationsteknik, berättar hon. Förutom kontor ville de ha gym och squashhall för sina 30 anställda då friskvård och hälsa har ett stort fokus hos dem.

Nu visar Mirjam gärna upp Tessin som ett referensprojekt för sina kunder.

Vad är det roligaste i ditt jobb?

- Alla människor som man träffar och branscher som man får inblick i.

Text och bild Liselotte Olsson Westlund