Lunch med TOL intervjuar Qvalias VD och grundare Henri Taipale / by Carin Carlsdotter Denell

henri.jpg

För ca 1 år sedan fick vi en förfrågan från Qvalia om vi kunde rita och inreda deras nya kontor. Ett spännande projekt eftersom inredningen skulle vara inspirerad av ett dataprogram. Alto´s Adventure är ett snowbordspel av Snowman. Grafiken i spelet är tilltalande och färgerna har fått inspirera till deras nya inredning.

Qvalia har ambitionen att förändra hur organisationer hanterar och samarbetar inom försäljning samt inköp. De har utvecklat en gratis molntjänst som förbättrar, digitaliserar och automatiserar transaktioner som exempelvis fakturaflöden. Vd:n och grundaren Henri Taipale fokuserar helt på kundnyttan i arbetet med tjänsten. Spiltan investerar i framgångsrika entreprenörsledda bolag och har därför gått in med kapital i Qvalia. Nu accelererar man utvecklingen.

Företaget grundades 2007 men har sina rötter i ett konsultföretag som startades redan 1999. I både Sverige, Norge och Danmark har Qvalia blivit utsett till ett så kallat Gasellföretag, ett av de snabbast växande. Man är nu ledande i Norden på konsulttjänster inom transaktionshantering, till exempel momsåtervinning. Bland kunderna finns stora företag som Volvo och Vattenfall. Arbetet med kunderna har inneburit att Qvalia är väl bekant med utmaningarna inom bokföring och fakturering. Deras molntjänst syftar till är att underlätta arbetet. AI (artificiell intelligens) hjälper till att identifiera fakturor, undvika fel och göra arbetet mindre tidskrävande. Tjänsten är utvecklad för att passa de både riktigt stora, såväl som små, företag och organisationer. När de arbetar tillsammans i tjänsten förbättras arbetet. Namnet Qvalia kom Henri på själv. Tankarna går till det latinska ordet Qualia som betyder sinnesupplevelse.

- Känslor eller upplevelser som inte går att beskriva, som exempel förnimmelsen av de goda jordgubbarna som du åt när du var liten, säger Henri.

Henri vill gärna hjälpa företag och kommuner att utveckla sina redovisningssystem och processer. Med tjänsten kan man sänka kostnaderna, spara tid och få bättre beslutsunderlag för exempelvis inköp. Det behöver inte bli dyrt. Tjänsten är gratis att börja använda. Man kan möjlighet bokföra betalningar och betala fakturor via telefonen. Det ter sig attraktivt när personal inte längre sitter på en och samma plats utan ibland arbetar från caféer, hemifrån eller på aktivitetsbaserade kontor. Vi pratar trender och kommer då in på hur handel idag fungerar och vikten av leveranser. Henri tror att det går att utveckla nya lösningar för informationshantering i samband med transporter. Vi kommer att handla mer och mer på nätet. Henri pratar om flöden och processer i företag och snart kanske Google levererar en caffelatte i stället för Starbucks. När man utvecklar appar för redovisning är utmaningen att inte tänka som vi gjort förut, med pappershantering fast på nätet, utan att tänka nytt.

-Men för att det skall fungera behöver lagstiftning och skattemyndigheten vara med på tåget, säger Henri.

Timingen för lansering av nya idéer blir viktig. Vi enas om att det har hänt så mycket inom branschen men att det ändå känns som om det går långsamt innan alla är med på tåget.

Av Liselotte Olsson Westlund