Lunch med TOL - möter RED / by Carin Carlsdotter Denell

 Ronald Rico och Johanna Viborg, RED 

Ronald Rico och Johanna Viborg, RED 

Restaurang Pontus i Arenastaden bjuder på toppservice när vi på TOL får möjlighet att bjuda Ronald Rico och Johanna Viborg på lunch. RED är en fastighetsutvecklare med som med skicklighet lyssnar in hyresgäster och levererar efter behov. RED arbetar uteslutande med externhandelsplatser sk. Retail Parks.
Bolaget startades av Ronald Rico som efter tidigare erfarenheter bland annat på TK Development var redo för nya utmaningar. Dåliga tider och finanskris 2008 gav möjligheten att hjälpa detaljhandelsföretag med rätt etableringar för ökad lönsamhet och därmed lades grunden för bolaget. Ronald Rico och Johanna Viborg har arbetat ihop sen 2011 och hon är företagets ekonomichef men även delägare i ett av bolagen. RED består av parallella verksamheter; fastighetsutveckling, projektledning och uthyrning. RED arbetar dels i egen regi samt i operating partner strukturer med samägande i större utvecklingsprojekt.
 
Är externhandel och E-handel den mest tidsenliga formen av handel?
Ronald menar att det ibland pratas mycket om analyser och handelsdöd men analyser är inte alltid en sanning. Johanna anser att handel är något vi ägnar oss åt för att vi faktiskt har ett behov och intresse av det. Vi kommer inte att sluta handla och vi söker även personliga möten när vi konsumerar. Huset behöver t ex repareras och tas om hand och handel blir i framtiden en kombination av behov och underhållning, med mer inslag av mat och nöjen i våra handelsområden. Externhandel och utrymmeskrävande lokaler kommer alltid att behövas men det man ser idag är en viss minskning samt omfördelning av ytor. Fysiska butiker och E-handel kompletterar varandra och fyller olika funktioner. Analyser i all ära men det är genom att lyssna in handlarnas behov som RED driver sin affär med lyhördhet och kunskap om bra affärslägen.
 
Samarbeten med kommuner är otroligt viktiga för att skapa så bra handelsplatser och logistiklösningar som möjligt. Sammansättning och koncept är en annan viktig aspekt. Konkurrerande butiker får gärna ligga bredvid varandra för det drar mer kunder till handelsplatsen.
Men vad händer med externhandeln när den yngre generationen inte har körkort?
- Att inte ha körkort är ju möjligt i Stockholm men i övriga landet har även de unga körkort och när Stockholm växer så utvecklas handelsplatserna och kommer närmare bostadsområdena. Titta på Barkarby och dess bostadsbyggande, säger Johanna.
Framtidens handel kommer att vara en kombination av varor för vår vardag och lyxsegment något som RED velat framhäva i sitt nya kontor i Arenastaden. Kontoret är ritat av TOL arkitekter och tilltalar många. Här finns rum för alla aktiviteter och det stora bordet i mitten är perfekt att mötas kring för brainstorming kring nya spännande utvecklingsprojekt.